Lillhagens ridklubb

Från nybörjare till elit

Redan 1967 startades förlagan till Lillhagens ridklubb på Lillhagens gård. Det var en familj som i liten skala började köpa in hästar och starta ridskola. 1973 ansökte man om medlemskap i Ridfrämjandet, och Lillhagens ridklubb grundades. Tillsammans med Vellinge kommun framskred planerna på att avsätta mark för att bygga en modern ridanläggning.

Först byggdes det ljusa fina ridhus som vi idag kallar Gamla ridhuset. Det ritades av Anders Regnér och som också var huvudansvarig för bygget. För att finansera bygget byggdes längs med ridhuset en stallänga med plats för boxar, och andelar/stallplatser såldes till medlemmar.

Klubben växte både på lektionssidan och privatsidan. Behovet av ytterligare ett ridhus växte och så byggdes det sk. Nya ridhuset, med integrerat stall för lektionsponnyerna.

Idag är Lillhagen en väletablerad och geografiskt tillgänglig ridklubb, med många tävlingar för både häst och ponny, massor av aktiviteter för medlemmar, och en eftertraktad ridskola med fina lektionsponnyer. Vi har goda ridmöjligheter, med varierande underlag och närhet till vattnet. Vellinge kommun äger anläggningen och klubben hyr av kommunen.

2023 firar Lillhagen 50 år som klubb! Det ska vi fira! Håll utkik efter evenemang under året.

Målet för Lillhagens ridklubb är att finnas till för våra medlemmar. Vårt motto är "Från nybörjare till elit" och vi är måna om att anpassa verksamheten till olika nivåer så att det finns något för alla. Klubben leds av en styrelse, och verksamheten drivs ideellt genom olika sektioner: anläggningssektionen, tävlingssektionen och ungdomssektionen, miljögruppen och avtalsgruppen.

Många duktiga ekipage har sitt ursprung i Lillhagen och flera representerar klubben i allt från klubbtävlingar till nationella och internationella tävlingar.

Klubben anordnar välbesökta och uppskattade tävlingar, både för hopp och dressyr, främst inomhus. Vi är kända för vårt fina underlag och för bra arrangemang, och även för vår eminenta cafeteria.

Publicerad: 2022-02-23

Senast uppdaterad: 2022-12-29

Författare: Dejan Nedanovski

Besöks- och postadress